7 lutego 2014

Komunikacja


Podróżowanie po Trójmieście nadal należy do rzeczy skomplikowanych. Trzy miasta, kilka firm przewozowych, różne bilety...


Poniższy poradnik mam nadzieję, że choć trochę to ułatwi.


Kręgosłup komunikacyjny Trójmiasta. Jednocześnie najtańsze i najszybsze podróżowanie między miastami Trójmiasta oraz Słupskiem, Wejherowem i Tczewem. Bilety tradycyjne kupujemy w kasach kolejowych oraz kioskach ruchu w pobliżu stacji. Bilety te kasujemy w kasownikach. Kiedyś mówiło się o nich "żółte kasowniki". Obecnie wyglądają tak:

(ekstremum - Rumia 2010!) 
(Gdańsk-Oliwa 2009)  
(Gdańsk-Oliwa - 2012)

Na kasowniku znajduje się wielka tabelka opłat za bilet. Wypisane są na niej wszystkie stacje, obok odległości według których ustalono cennik, dalej jest rodzaj zniżki. Polecam uwadze te tabelki. Ostrzegam też przed bezwzględną taryfą opłat. Jeśli na bilecie jest napisane "ulgowy", to może z niego skorzystać tylko osoba mająca ulgę. Nie można dowolnie składać i łączyć biletów.
Jak nie uda nam się dopchać do kas biletowych, a Pani w kiosku powie "Ni ma", to pozostaje nam kupić bilet w automacie biletowym.

Automaty biletowe oraz bilety automatowe wyglądają tak:


Takich automatowych biletów nie trzeba kasować w "żółtych kasownikach" na peronach/w przejściach.

2. Autobusy i Tramwaje w Gdańsku
 Dojedziemy nimi także do Sopotu a w sezonie tramwajem wodnym dopłyniemy również na Hel. Obowiązuje taryfa mieszana tj. bilety jednorazowe oraz czasowe.  Najczęściej kupowanym biletem jest bilet jednorazowy za 1,5 zł (ulgowy) oraz 3 zł (bilet normalny). Jeśli chcemy się przesiadać warto kupić bilet godzinny 1,8/3,6 zł lub bilet 24-godzinny 6/12 zł. W nocy bilety są droższe. Bilet jednorazowy kosztuje 2/4 zł a godzinny nocny 2,3/4,6 zł.
Bilety najlepiej kupić w kioskach. Można je kupić również u kierowców, ale tam mamy mniejszy wybór. Od paru lat bilet w Gdańsku można kupić w biletomatach.  Sprzedają one nieskasowane bilety. Stoją tylko na najważniejszych przystankach [link do mapy]. 

(Chciałbym tu jakoś pomarudzić na cenę i beznadziejne rozwiązanie taryfy komunikacyjnej. Dlaczego nie ma biletów 10/15-minutowych?! Rozumiem unifikacja- ale dlaczego naszym kosztem. Przez to komunikacja w Gdańsku się zwyczajnie nie opłaca - taniej! jechać samochodem. Koszt paliwa na trasie np. Przymorze-Gdańsk to około 5-6 złotych, koszt dwóch biletów=6 zł; na 2 x krótszych trasach jeszcze gorzej: 3 zł koszt paliwa - 6 zł cena dwóch biletów!) wrrrr

Bilety kasujemy niezwłocznie po wejściu do autobusu lub tramwaju!!! Nie polecam jeżdżenia na gapę z racji bezkompromisowości kontrolerów firmy "Renoma".

W sieci jest sporo serwisów z rozkładami jazdy. Polecam oficjalną stronę ztm (link 5 cm wyżej) oraz wyszukiwarkę połączeń jakdojade.pl. Z mobilnych aplikacji polecam bilet komórkowy MoBilet, niestety działa tylko na autobusy i tramwaje w Gdańsku, Sopocie i Gdyni. Brakuje możliwości kupna biletu na SKM, zapłaty za parkowanie, kupna biletów czasowych. Plusem jest natomiast cena - bilet jednorazowy jest 20 groszy tańszy.  


W Gdyni, tak jak w Gdańsku, bilet kosztuje 1.5/3 zł. Tyle samo kosztują połączenia w Sopocie (nr 21, 31, 144,185, 187, S).  Jeśli chcemy się przesiadać warto kupić  bilet godzinny 1,8/3,6 zł. Nocą będziemy musieli zapłacić 2/4 zł za bilet jednorazowy oraz 2,3/4,6 zł. zł za bilet godzinny nocny.

4. Wpław na Hel

Skończyły się radosne czasy tanich tramwajów wodnych (2006-2014). Od 2014 roku bilety na rejsy nie są już takie tanie jak kiedyś. Połączenia te obsługuje Żegluga Gdańska. Koszt rejsu do portu w Helu to 35/25 złotych z Gdańska, Sopotu i Gdyni. To dużo bardziej przyjazna i szybsza forma transportu niż podróż samochodem przez zakorkowany Półwysep (dystans 77 km bez korków pokonamy w półtorej godziny). Inną opcją jest również podróż pociągiem. Trwa 1:40 i jest bardzo widowiskowa. W okolicy Chałup po obu stronach torowiska mamy wodę. Widok w Polsce praktycznie niespotykany. Cena biletu kolejowego z Gdyni na Hel to około 20 zł.

5*. Mam tego dość! Nic nie rozumiem! Chcę jeden bilet na wszystko!

Rozwiązaniem dla ciebie jest bilet metropolitalny.W końcu nasi "kochani" włodarze wzięli się do roboty i od paru lat taki bilet funkcjonuje. Ale funkcjonuje w bólach. Zaletą biletu jest niewątpliwie wygoda korzystania. Wadą są ceny i paradoksalnie... skomplikowany system taryf. Posłużę się przykładem:
a) bilet 24-godzinny na wszelki autobusy, trolejbusy i tramwaje Trójmiasta kosztuje 7/14 zł.
b) bilet 24-godzinny na SKM i autobus/trolejbus lub tramwaj to wydatek 10/20 zł.
Rozwiązaniem jest skorzystanie z najnowszych technologii. Aplikacja SkyCash na telefony od VI 2014 roku umożliwia kupowanie biletów Gdańskich, Gdyńskich oraz na SKM. To prawdziwa rewolucja bo w końcu za pomocą jednego urządzenia można kupić bilet na "cokolwiek".

6. TAXI

Trójmiejskie taksówki dowiozą nas tam gdzie chcemy. Między trzema miastami istnieją jednak granice stref i za to trzeba płacić. Mieszkańcy Poznania narzekają, że taksówki w Trójmieście są horrendalnie drogie. Za 10-15 złotych w zasadzie nigdzie nie dojedziemy. Dlatego polecam porównywarkę kosztów podróży po Gdańsku. Powstanie porównywarki opłat to efekt dochodzenia UOKiK, wszczętego po tym jak portal Trojmiasto.pl napisał o zmowie korporacji taksówkowych w Gdańsku. 



Komentarze:

w gdyńskich autobusach nie płaci się za przekraczanie granic
11:07 26 III 2010    Ax

Dziękuję, zrobiłem poprawki.  Można by nowelkę napisać co gdzie wolno i za ile. 
18:57 26 III 2010    Racibo


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Za każdy komentarz dziękuję.

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...